ביאור משלי הנביאים בראשי פרקים - פרק הפתיחה מורה נבוכים - הרמב"ם

בספרו מורה נבוכים בפרק הפתיחה מסביר הרמב"ם מדוע את משלי הנביאים לא ימצה עד תום ויסביר אותם בראשי פרקים:

"אין אני אומר שספר (מורה נבוכים) זה מסלק כל קושי למבין אותו, אלא אומר אני שהוא מסלק את רוב הקשיים ואת הגדולים שבהם.
אדם נבון לא ידרוש ממני, ולא יצפה, שבהזכירי עניין מסוים אשלים אותו, או שכאשר אתחיל לבאר משמעותו של משל מן המשלים אמצה את כל הנאמר באותו משל. דבר זה אי-אפשר לבר דעת לעשׂות בלשונו בשביל מי שהוא מדבר עמו פנים אל פנים, לא כל שכן שיכתבנו בספר, פן ייהפך מטרה לכל סכל חכם-בעיניו שישלח בו את חִצי סכלותו.
בחיבורינו ההלכתיים
20 ביארנו משהו מעניין זה והעירונו על עניינים רבים. הזכרנו שם שמעשֹה בראשית הוא חוכמת הטבע21, ומעשֹה מרכבה הוא חוכמת האלוהות22.
הסברנו את דבריהם [של חז"ל: אין דורשין בעריות בשלושה, ולא במעשֹה בראשית בשניים,] ולא במרכבה ביחיד אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו... מוסרין לו ראשי הפרקים
23".

סוד ה' לִיראיו (תהלים כ"ה, 14)
הרמב"ם מוסיף כי את ראשי הפרקים בעניין מסויים אותו מסביר הוא לא בהכרח יסביר ברצף אלא יסביר בעניינים אחרים וזאת כדי לא לנגד את המטרה האלוקית להסתיר אמיתות מיוחדות על מההמונים:
לכן אל תדרוש ממני כאן אלא ראשי הפרקים. ואפילו התחלות אלה24 אינן מסודרות בספר זה ולא רצופות, אלא מבודדות ומעורבות בעניינים אחרים שברצוני להבהירם. שכן כוונתי שהאמיתות תופענה מבעד לראשי הפרקים ושוב תיסתרנה, כך שלא ננגד את המטרה האלוהית, שאי-אפשר לנגדה, אשר הסתירה את האמיתות המיוחדות להשׂגת האל מפני המון האנשים, שנאמר: סוד ה' לִיראיו (תהלים כ"ה, 14)25.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה